Anmeldelse: GRAVEYARD @ Voxhall, Aarhus – 27.10.2023

Koncertanmeldelse:

GRAVEYARD @ Voxhall, Aarhus – 27.10.2023

Tekst og fotos: Kasper Kudsk

Fantastisk aften i svensk selskab

Graveyard viste endnu engang, at de er nogle af de bedste formidlere af 70er rockens herligheder.

Det hører til sjældenhederne, at et orkester ikke har tilknyttet et opvarmningsband til plakaten på et spillested. Et supplement, der lige kan få begejstringen og glæden skruet et hak eller to op, inden den virkelige godbid går på scenen.

Fredag aften i Aarhus havde svenske Graveyard valgt at være eneste navn. Dørene åbnede klokken otte og en time senere ville de fire musikere indtage spillestedet med deres eget unikke bud på rock, der trækker på inspiration fra de grupper, som for alvor nedbrød barriererne for, hvordan musik blev opfattet i 1960erne og 1970erne. Musik, der gav rum og tid til at lade instrumenterne tale og skabe en helt unik stemning på scenen og vinylen.

Derfor var opvarmningen til Graveyard også bare et lydsystem, som spillede en svingede organisk form for percussion, som steg i intensitet i takt med, at man nærmede sig klimaks. Bandets indtræden. En stigende intensitet, der også kunne fornemmes blandt publikum, hvis stemmer blev mere markante i takt med, at gulvet foran Voxhalls scene blev mere og mere proppet.

Århusianerne var klar til rock, og det var svenskerne heldigvis også.

Ti minutter over ni strøg de fire musikere ind på scenegulvet og gav sig i kast med den formidable ”Breathe In Breathe Out” fra deres nyeste plade ”6”, som udkom tidligere på året. Et nummer, som på fornemste vis forener nogle af de kvaliteter, der har gjort Graveyard til et af de mere succesfulde navne i den del af musikken, der hylder de gamle dyder fra 1970erne, hvor stemning og musikalitet bliver forenet, og stille og roligt bygger sig op til noget stort og rullende. Lidt ligesom The Doors, der tydeligvis har været i tankerne, da gruppen skrev sangen.

Det er dog ikke kun i deres sange, at dramaturgien spiller ind hos Graveyard. Også i sammensætningen af deres sætliste har musikerne en fornemmelse for at strikke en god forestilling sammen. Det kunne høres hele vejen igennem de 80 minutter, hvor bandet i en nærmest bølgende bevægelse bevægede sig mellem de stille og hurtige numre, og ikke mindst de sange, der minut for minut udviklede sig og byggede flere elementer på end, da sangen begyndte.

En sammensætning, der var rent guf for de mange fremmødte, som blev præsenteret for klassikere fra bandets absolutte gennembrud, ”Hisingen Blues” fra 2011, men også blev taget med til ”Lights Out” fra 2012 og ikke mindst bandets femte plade ”Peace” fra 2018, der markerede svenskernes comeback til musikken efter en selvvalgt pause to år tidligere.

Netop sangene fra ”Peace” fyldte en relativ stor del af sætlisten og viste sammen med numrene fra den nyeste skive ”6”, at Graveyard anno 2023 har masser at give til dagens musikscene, selvom det ofte er numrene fra ”Hisingen Blues” og ”Lights Out”, der bliver talt om, når snakken runder gruppen fra Gøteborg.

De spontane udbrud var dog også størst, når instrumenterne varslede, at et hit fra førnævnte plader var på vej. Det ændrede dog ikke på, at gruppen gennem showet spillede med en indlevelse og passion for musikken, som gik lige i hjertekulen. Om det var de stille passager eller når bandets to guitarister gik amok i et imponerende parløb, så stod man som tilskuer bare og lappede det hele i sig med et stort smil.

Og selvom 80 minutter ikke lyder af meget, så var det nok til, at svenskerne for Gud ved hvilken gang satte en tyk fed streg under deres evne til at formidle 70er rock på den bedste mulige måde. Og med ekstra numre som ”Walk On”, ”Ain’t Fit To Live Here” og “The Siren”, kan man nærmest ikke bede om en bedre afslutning.

En fantastisk aften i svensk selskab.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *