Studie-rapport: SOLBRUD – Pre-listening af “IIII” @ Sweet Silence Studio, 23.11.2023

Studie-rapport:

SOLBRUD – Pre-listening af “IIII” @ Sweet Silence Studio, 23.11.2023

Tekst: Carsten Meedom 

**

Det legendariske Sweet Silence-studie lå oprindeligt på Strandlodsvej længere ude på Amager, hvor en stor del af dansk rockhistorie blev skabt op gennem 70’erne og frem. Det var også her Metallica i 80’erne indspillede deres to ikoniske albums Ride the Lightning og Master of Puppets, mens de var nogle unge lømler, der boede hos den lige så legendariske producer, Flemming Rasmussen, vis kone havde en gryderet klar på bordet, når drengene kom hjem fra studiet.

I dag ligger Sweet Silence i Sydhavnen i et gigantisk øvelokalekompleks, men stadig med Flemming Rasmussen ved roret, og i dag som head master for Solbruds fjerde album IIII, som udkommer til februar næste år. Studiet er to sammenlagte øvelokaler, så der både er plads til at arbejde foran det store mixerbord med de bragende højttalertårne, der flankerer bordet som to mægtige skildvagter, og til at dække op med øl, vand og chips i det tilstødende gemak.

Sessionen er sat til at starte kl. 19, og inden længe summer gæsterne forventningsfulde rundt, mens flere kigger benovet op på de mange platin- og guld-plader, der pynter på væggene rundt omkring. Selvfølgelig med samlingen af Metallicas plader på hæderspladsen til venstre for mixerbordet.

Dem, som det hele handlede om, tog venligt imod, men gjorde ikke meget væsen af sig og forsøgte nærmest at blende ind i forsamlingen, uden at vække for meget opsigt. Det kan godt være, at de er rutinerede koncert performere, men det er tydeligt at de ikke er vant til at have pressen så tæt på. Da det nye album blev præsenteret, var det brormand Tobias på bas, der tog ordet, mens de øvrige tre stod lidt afventende i baggrunden. Tobias fortalte nu om det nye koncept for albummet IIII som er, at hver især har komponeret en pladeside på ca. 24 minutter, hvor man har bragt nærmest færdige numre ind i øvelokalet, som de andre skulle lære at spille.

Væk var det tidligere dogme om at alt skulle jammes frem i fællesskab, og væk var dogmet om, at man højst måtte tage et riff med til øveren. Efter Vemod skulle der ske noget andet, noget nyt, efter at have spillet sammen i næsten ti år indenfor et meget ensartet udtryk. Og det skulle blive spændende at høre, hvad det anderledes og langt mere frie koncept ville indebære af nye toner og tilgange.

Her skal der ikke lyde nogen anmeldelse af albummet, men jeg kan godt afsløre, at der sker mange nye og spændende ting på de fire albumsider, som hver handler om de fire elementer. Numrene er alle indspillet for flere år siden med Ole Luk på vokal, men det er først nu, at de er kælet færdige af Flemming Rasmussens følsomme fingre ved mixerbordet. Hardcore puritanere vil helt sikkert stritte imod nogle af de ting, der sker på albummet, men hold da kæft, hvor er der meget udvikling i Solbrud, der tager genren black metal helt nye steder hen.

Til sidst var der spørgerunde, hvor de enkelte bandmedlemmer løftede sløret for deres respektive oplevelser af arbejdet med det nye album, og David Hernan, afløseren for Luk, fik også sparket nogle kommentarer ind om at lære de andre bedre at kende gennem det mere personlige aftryk, de har sat på dette album. Fælles for dem alle var, at der i arbejdsprocessen pludselig blev åbnet op for en kreativ og eksperimenterende leg med Solbrud-konceptet. Alle numrene skulle lyde som Solbrud, det var aftalen, men der var i princippet frit slag i komponeringen af de enkelte numre.

Ingen havde vetoret i forhold til at dømme idéer ude, men omvendt arbejdede man kreativt med de næsten færdige numre, der blev præsenteret i bandets bunker ude på Østerbro. Og det er der kommet et helt fantastisk album ud af, som helt sikkert vil begejstre de fleste, måske forvirre puritanerne en smule, men også skaffe nye lyttere til Solbruds monumentale rockmusik.

Er du fan af Solbruds mørke, melankolske black metal kan du godt begynde at glæde dig. Og har du billet til DRs Koncertsal, hvor albummet bliver opført i sin helhed en uge efter udgivelsen (10. februar 2024), kan du godt begynde at forberede dig på noget, der meget vel kan gå hen og blive årets koncertoplevelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *