APHYXION spiller live på danske folkeskoler for at lære eleverne om musik
Aphyxion fra Ribe har indgået samarbejde med LMS: Levende Musik i Skolen. LMS har hyret APHYXION til et landsdækkende skoleprojekt, hvor den melodiske dødsmetal skal introduceres til 8. og 9. klasser på en række folkeskoler rundt omkring i landet
Dødsmetal på skoleskemaet er måske ikke det politikerne havde i tankerne, da den nye folkeskolereform blev sat i værk. Men ikke desto mindre, så skal APHYXION fra Ribe nu optræde som læremestre i melodisk dødsmetal overfor stribevis af 8. og 9. klasseelever på en række folkeskoler i hele landet.
LMS søger i år at udvide skoleelevernes musikalske horisont, og i denne forbindelse er APHYXION blevet bedt om at optræde med lige dele live-koncerter og undervisningsmateriale. Undervisningsmaterialet vil ske i workshops og kommer til at dække bredt over både danskfaglig analyse af lyrik, samt fokus på bandet i en iværksætter-sammenhæng og de udfordringer som et band/virksomhed står overfor under opstarten og de første år.
Ebbe Høyrup, der er koncertdirektør i LMS, forklarer: “Vi forsøger at give unge en nøgle bag om musikken. Om de kan lide den eller ej er selvfølgelig op til den enkelte, men jeg bliver mere og mere glad for at vi valgte APHYXION.”
Det store samarbejde mellem det unge dødsmetalband og LMS er stadig ved at blive planlagt ned i mindste detalje, inden turnéen begynder i slutningen af oktober.
“Vi havde bestemt ikke set den komme,” siger bandets forsanger og tekstforfatter, Michael Vahl.
“Hvor bliver det fedt. Udover at skulle spille tråd på folkeskoler, hvilket i sig selv er helt vanvittigt sjovt, arbejder vi med top-professionelle mennesker, som vil det her lige så meget som os. Det bliver selvfølgelig et stort logistisk arbejde – og så bliver det åndssvagt hårdt at skulle spille op til 3 koncerter om dagen. Men vi giver den en skalle!”
APHYXION er desuden netop begyndt at indspille deres kommende, andet album i Hansen Studios. Det vil igen blive produceret af Jacob Hansen og Jonas Haagensen.