GLENN HUGHES
TOLDKAMMERET, HELSINGØR
08-02-2017
Af Lars Schmidt
Den tidligere Deep Purple-bassist og –sanger har fået sin fjerde ungdom og fremstå solomæssigt så stærk som nogensinde. Det viste han og hans nordiske wingmen onsdag aften i Toldkammeret i Helsingør
Vi skulle ikke ret langt ind i årets blot anden måned, før vi kom til at opleve det, der utvivlsomt vil kandidere kraftigt om titlen som årets hardrock-koncert.
Glenn Hughes – ex.-Trapeze, Deep Purple, Black Sabbath og mange flere samt anerkendt solokunstner og stærk frontfigur i genfødte Black Country Communion – indspillede sommeren 2016 et tungt og hårdtslående comeback-album hos hans faste guitarist, Søren Andersen, i København. Og i denne uge har han så været i Danmark for at præsentere det nye setup. Først – efter meldingerne at dømme – en fremragende koncert i Odense tirsdag og så onsdag en fremragende, fantastisk, fabelagtig ditto i det tætpakkede Toldkammeret i Helsingør.
Det var et triumftog. En sand magtdemonstration – og det fra en 65-årig, der var plaget, men aldrig slået ud, af en forkølelse, der gav hans mægtige vokal lidt hæshed. Men det gjorde ikke noget.
Hughes havde sammensat et sæt, der var bygget på et betonfundament af nogle af de mest heavy og energiske numre, han har optrådt med og skrevet gennem sin karriere. Deep Purple fyldte meget, og numrene fra det nye album, ’Resonate’, fyldte også pænt. Der var referencer til tiden før Purple, trioen Trapeze, til solokarrieren – ikke mindst en forrygende ’You Can’t Stop The Flood’ og tæt og tung ’Soul Mover’ – og til Black Country Communion.
En effektiv og super fed sætliste, som jo sagtens kunne have været endnu frækkere, hvis Hughes havde taget noget med fra de fede tider med Tony Iommi. Så havde vi snakket vold-tyngde.
Rygradden i Glenn Hughes-soloband ligger i den tæt, tæt sammenspillede enhed med den danske guitarist Søren Andersen og den stærke svenske trommeslager Pontus Engborg – og så noget af det mest undervurderede ved Glenn Hughes: Hans eminente, levende og utrolig groovy basspil. Og det uanset, om vi er ovre i den tungeste heavy, den energiladede hardrock eller den funky soul, som Hughes jo også kommer fra.
Denne stærke trio, som også indspillede albummet sidste sommer, blev suppleret af to danskere, hvor især Hammondorgel-manden Jesper Boe Hansen spillede, så Jon Lord må ligge i sin grav og hygge sig gevaldigt. Men det pyntede gevaldigt på bandets tyngde, at der var en ekstra guitarist med: Anders Bo
Ingen tvivl om, hvem der er bossen i kapellet. Det er Onkel Glenn, men han giver sin drenge plads. Og ikke mindst Søren Andersen forstår at gribe den og gøre selv de allerstørste klassikere til numre, som han med største selvfølgelighed boltrer sig på. Overskud, selvtillid og skills. Er Glenn Hughes oplevelsen sådan en aften, er Søren Andersen krydderiet.
Super fed lyd i det lille Toldkammer, som var alt, alt for proppet til, at alle fremmødte kunne få nok ud af aftenen. Synd, at en kunstner af Hughes’ format skal spille sådan et lille sted. Hvor ville det ønskværdigt, at manden kunne trække en fuld Vega.
Aftenen startede med en svinetung ’Flow’ fra ’Resonate’, der gik over i noget af det aller-aller bedste fra bagkataloget: ’Muscle & Blood’ fra det legendariske ’Hughes/Thrall’-album (1982). Tungt ,Tungt, tungt. Og så blev det mere loose og funky med Purples ’Getting Tighter’ og det nye nummer ’Stumble And Go’. Og så aftenens første, helt alvorlige højdepunkt: ’Medusa’, som var det første rocknummer, Hughes skrev i en alder af 17 år – til trioen Trapeze. En fed overraskelse i sættet var en gennemsej udgave ’Can’t Stop The Flood’. Vi BCC’s tætspillede ’One Last Soul’ fik vi aftenens absolutte højdepunkt, ’You Keep On Moving’ fra et af de mest undervurdere, men allerbedste Purple-albums, ’Come Taste The Band’. Tungt, luftigt og med flere demonstrationer af, hvorfor Glenn Hughes stadig betragtes som en af de absolut dygtigste rocksangere på denne klode.
Koncerten sluttede med et rockbrag – først med det stærkeste nummer fra ’Resonate’, det – surprise!!! – røvtunge ’Heavy’ og så en røvsparker af en version af Purples ’Burn’, der gjorde, at alle os, der havde stået som storsvedende sild i en tønde, forlod samme tønder med et kæmpe smil på læben.
Sætlisten:
Flow
Muscle & Blood
Getting Tighter
Stumble And Go
Medusa
Can’t Stop The Flood
One Last Soul
You Keep On Movin’
My Town
Black Country
Soul Mover
Ekstra:
Heavy
Burn
Fotos af Jakob Schultz fra koncerten i Odense